W tym tygodniu: WordPress i pandemia, podsumowanie WordFest Live 2021, Newsletter Glue case study i wiele więcej…
Redaktor gościnny:
Programista z kilkunastoletnim doświadczeniem. Miłośnik technologii webowych, które wykorzystuje na różne, kreatywne sposoby. Tworzy strony internetowe z wykorzystaniem WordPressa i Publii, aplikacje webowe używające Vue.js oraz aplikacje desktopowe oparte na Electronie.
Prawie 3 lata temu wraz z wejściem GDPR w życie (w Polsce znane jako RODO), wydawało się, że prywatność użytkowników stanie się ważnym tematem w kontekście tworzenia oprogramowania. Życie pokazało, że w wielu wypadkach GDPR potraktowano raczej jako zestaw dodatkowych, przykrych obowiązków, a różnego rodzaju nadużycia w zakresie gromadzenia i przetwarzania danych osobowych nadal mają miejsce.
Teraz jednak, na skutek starć technologicznych gigantów na polu prywatności, można odnieść wrażenie, że coś drgnęło i wojna o prywatność użytkowników nabrała nowego wymiaru, który ma i będzie miał w najbliższej przyszłości ogromny wpływ na analitykę internetową, rynek internetowej reklamy oraz to jak tworzone jest oprogramowanie (w tym strony internetowe oparte na WordPressie).
Przygotowałem kilka linków związanych z ciekawostkami dotyczącymi prywatności użytkowników, które jednocześnie mają bezpośredni lub pośredni związek ze stronami tworzonymi na WordPressie.
Odnoszę wrażenie, że wiele osób wciąż nie zdaje sobie sprawy z tego, że Google Analytics – usługa używana na ogromnej ilości stron internetowych, posiada opcję włączenia anonimizacji adresów IP. W kontekście RODO/GDPR w wielu wypadkach włączenie jej może być wręcz konieczne. Skutkiem tego jest ograniczona możliwość lokalizacji użytkownika po jego adresie IP – a poniższy artykuł pokazuje jak bardzo zastosowanie takiej anonimizacji wpływa na możliwość geolokalizacji użytkownika.
Dosyć często spotykaną cechą u ludzi jest tendencja do chomikowania rzeczy, które „kiedyś się przydadzą”. Takie zachowanie dotyczy też danych i firm, które je gromadzą. Te działania mogą rodzić konsekwencje na gruncie GDPR, dlatego warto zastanowić się nad tym czy nasze strony (szczególnie te o długiej historii) nie przechowują niektórych danych osobowych zbyt długo. To zjawisko doczekało się nawet swojej nazwy – cmentarze danych, szerzej zostało opisane w poniższym wpisie:
Ponieważ regularnie jestem proszony o optymalizacje szybkości stron internetowych, spotykam się na co dzień z problemem wydajności, który leży po stronie wszelkiego rodzaju usług analitycznych, społecznościowych i reklamowych, a nie samej strony. W skrócie – im mniej danych udostępniamy firmom trzecim, tym lepiej dla prywatności naszych użytkowników i szybkości działania naszej strony. Artykuł na Kinsta pokazuje, jak możemy przeanalizować, co nasza strona wczytuje spoza naszego serwera.
Coraz częściej widuję w sieci opinie, że nastawienie na zwiększenie prywatności użytkownika w sieci, sprawi, że więcej firm będzie samodzielnie gromadzić dane o zachowaniach użytkowników, zamiast dzielić się nimi z internetowymi gigantami. Stąd warto wiedzieć, że istnieją ciekawe, rozbudowane i co najważniejsze otwartoźródłowe rozwiązania, pozwalające na zbieranie danych analitycznych a niektóre z nich mają nawet gotowe wtyczki do WordPressa:
Alex Denning przeanalizował trendy w wyszukiwanych frazach związanych z WP. Widać ewidentne piętno pandemii, która spowodowała, że wiele biznesów musiało się przenieść do internetu, żeby przetrwać.
WordPress search trends for 2020: amazing for WooCommerce, good for plugins, bad for themesDan Maby bardzo dokładnie podsumował WordFest Live 2021. Od kwestii technicznych, poprzez sposób wyboru prelegentów, a kończąc na informacji, że w tym roku czeka na nas jeszcze druga edycja.
Matt Medeiros miał okazję porozmawiać z Mattem Mullenwegiem. Biorąc pod uwagę jak wiele wątków zostało poruszonych, po prostu zachęcam do odsłuchania całej tej rozmowy.
WP Feedback zmienia się w Atarim. Poza nazwą zmienia się model działania – Atarim nie będzie po prostu wtyczką, tylko platformą opartą o model SaaS. Brak przedrostka WP też sugeruje, że to już nie jest narzędzie tylko dla WordPressa.
Pojawił się drugi odcinek WP Briefing, czyli oficjalnego podcasta. A w nim Josepha Haden Chomphosy skupiła się głównie na „wolnościach”, które daje WordPress.
Jason Bahl opisał swój stack developerski. Bardzo fajna okazja by przyjrzeć się jak robią to inni i co możemy zmienić u siebie.
DailyWeb ostatnio przeszło znaczną metamorfozę. Dodatkowo postanowili zacząć korzystać z Gutenberga. Nie jest to jednak miłość od pierwszego wejrzenia. Warto przeczytać na jakie problemy natrafili.
Interesujący case study opisujący jak Newsletter Glue ułatwił tworzenie newsletterów na Gutenberg Times.
Joe Casabona dzieli się z nami powodami jego porażki związanej z monetyzacją swojego podcastu. Wiele bardzo ciekawych spostrzeżeń – wg mnie szczególnie ważne było to dotyczące budowania społeczności.
Można już zgłaszać nominacje do Plugin Madness 2021. Osobiście kibicuję Advanced Custom Fields.
Właśnie ukazała się wersja 10.0 wtyczki Gutenberg. Poza kolejną dawką poprawek i nowych ficzerów, warto zaznaczyć, że jest jej setne wydanie.
Ogromne gratulacje dla wszystkich kontrybutorów – jesteście po prostu super.
Justin Foell z WebDevStudios opisał jak zastąpić FTP za pomocą rsync. I jest to naprawdę bardzo dobry pomysł.
WP Tavern opisało motyw Phoenix, który jest pierwszym motywem opartym o bloki, ale posiadający sidebar.
Viktor Szepe stworzył bardzo fajny boilerplate pod małe projekty. Bardzo polecam.
Bardzo dużo pisaliśmy o Gatsby i headless, a zapomnieliśmy poinformować o tym, że pojawiła się stabilna wersja gatsby-source-wordpress v4. Nadrabiamy więc zaległości – wersja v4 już jest i działa bardzo stabilnie.
Daniel Stenberg to główny developer curla. Opisał on ostatnio swoją niezbyt przyjemną przygodę, która może niestety przytrafić się każdemu twórcy projektu open source. Warto to przeczytać, żeby zdać sobie sprawę, z pewnej ciemnej strony takich projektów.
Josepha Haden Chomposy i Matt Mullenweg porozmawiali na wiele tematów związanych z WordPressem, Indiami czy Otwartym Oprogramowaniem.
Bardzo interesująca prezentacja w wykonaniu Imara Sayeda, pokazująca na czym polega Full Site Editing.
Leonardo Losoviz wprowadził widzów w świat GraphQL za pomocą swojej prezentacji.
Grzesiek Ziółkowski w swoim lightning talk pokazał jak zacząć tworzyć własne bloki.
Nadchodzące wydarzenia
23.02 odbędzie się WordUp Lublin #22 ONLINE. Prelegentem będzie Maciek Kuchnik, który opowie kiedy kończy się praca przy wdrożeniu WordPressa.
23.02 odbędzie webinar zorganizowany przez Git Tower oraz Buddy pt. „17 Ways to Undo Mistakes with Git”.
27.02 odbędzie się WordCamp Praga – oczywiście online.
27.02 odbędzie się WordUp Online #1. Głównym tematem będzie „Biznes w czasach pandemii. Czy zaraza dotyka WordPressa? #WTF2020.”
Panelistami będą Kasia Janoska, Emilia Maria Kürau, Tomasz Dziuda oraz Aleksander Kożuchowski.
04.03 odbędzie się konferencja DE{CODE} 2021. Wśród prelegentów Jason Cohen, Marieke van de Rakt czy Mike Little.
11.03 odbędzie się webinar wyjaśniający zalety jakie może przynieść połączenie Gatsby z WordPressem.
16-18.04 odbędzie się WordCamp Greece 2021 Online. Uruchomiono także call for speakers oraz call for sponsors.